İstanbul Boğazı’nda Gemi Trafiği Azaldı: Stratejik Önemi Korundu
İstanbul Boğazı'ndan 2025 yılında geçen gemi sayısı bir önceki yıla göre 1.191 azalarak 40 bin 172'ye düştü. Bu düşüşe rağmen Boğaz, küresel deniz ticareti ve Karadeniz'e kıyısı olan ülkeler için stratejik önemini korumaya devam etti.
İstanbul Boğazı'ndan 2025 yılında geçen gemi sayısı, bir önceki yıla kıyasla 1.191'lik bir düşüşle 40 bin 172 olarak kaydedildi. Bu azalmaya rağmen, 'dünyanın incisi' olarak anılan ve küresel deniz ticaretinin kilit noktalarından biri olan Boğaz'daki hareketlilik yüksek seviyesini sürdürdü. Günlük ortalama 110 geminin geçiş yaptığı Boğaz'da, saatte ortalama 4 gemi seyretti. Bu durum, İstanbul'un günlük yaşam akışıyla birlikte neredeyse her 15 dakikada bir yeni bir geminin Boğaz'dan geçtiği anlamına geliyor. Küresel ticaretteki dalgalanmalar, rota optimizasyonu ve alternatif hatların kullanımı gibi faktörler geçiş sayısındaki düşüşte etkili olurken, İstanbul Boğazı Karadeniz'e kıyısı olan ülkelerin dünya pazarlarına açılan en önemli kapısı olmaya devam etti. Petrol tankerleri, dökme yük gemileri, konteyner gemileri ve askeri geçişler Boğaz trafiğinin ana unsurlarını oluştururken, tehlikeli yük taşıyan gemiler için uygulanan sıkı trafik planlaması da titizlikle sürdürüldü. Montrö Sözleşmesi kapsamında uluslararası geçişlere açık olan İstanbul Boğazı, sadece Türkiye için değil, Rusya, Ukrayna, Romanya, Bulgaristan ve Gürcistan gibi Karadeniz hinterlandı için de stratejik bir öneme sahip olmaya devam ediyor.