Türkiye’nin Denizlerdeki Gücü: 2025’te 3 Bin 115 Yabancı Bayraklı Gemi Denetlendi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2025 yılında Türkiye limanlarına uğrak yapan 3 bin 115 yabancı bayraklı gemiye denetim yapıldığını ve eksiklikler nedeniyle 486 geminin sefere izin verilmediğini açıkladı. Bu denetimler, Türkiye'yi bölgemizde en fazla gemi denetimi gerçekleştiren ülke konumuna getirdi.
Türkiye, denizcilikte küresel bir güç olma yolunda emin adımlarla ilerliyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun paylaştığı son veriler, bu ilerlemenin somut bir göstergesi. 2025 yılı boyunca Türkiye limanlarına giriş yapan toplam 3 bin 115 yabancı bayraklı gemi, titiz bir liman devleti denetiminden geçti. Bu denetimler sonucunda, tespit edilen önemli eksiklikler nedeniyle 486 geminin sefere çıkmasına izin verilmedi. Bu rakamlar, Türkiye’yi bölgesinde en yoğun gemi denetimi yapan ülke konumuna taşıyor.
Paris MoU’da Türk Bayrağının Yükselen Performansı
Bakan Uraloğlu, Türk bayraklı gemilerin uluslararası standartlardaki başarısına da dikkat çekti. 2025 yılında Avrupa Birliği ülkelerinin de dahil olduğu Paris Mutabakat Zaptı (MoU) kapsamında 215 Türk bayraklı gemi denetlendi. Bu denetimlerde sadece 5 gemi tutulurken, tutulma oranı yüzde 2,32 olarak kaydedildi. Bu oran, Paris MoU’nun genel ortalaması olan yüzde 4,03’ün neredeyse yarısı kadar. Türk bayrağının Paris MoU’nun ‘Beyaz Listesi’ndeki güçlü konumu, bu yıl da sürdürülüyor. Uraloğlu, 2025 yılı performanslarının değerlendirileceği yıllık raporda Türk bayrağının daha üst sıralarda yer almasını beklediklerini belirtti.
Can, Mal ve Çevre Güvenliği Öncelikli
Denizlerde can, mal ve seyir emniyetini sağlamanın yanı sıra deniz çevresinin korunmasında da denetim mekanizmalarının kritik rol üstlendiğini vurgulayan Uraloğlu, bu denetimlerin hem yabancı hem de Türk gemilerinin teknik ve operasyonel standartlarını yükselttiğini ifade etti. Türkiye’nin bu çalışmalarıyla, yüksek standartlı gemilere sahip bayrak devletleri arasındaki yerini sağlamlaştırdığına işaret edildi. Paris MoU ve diğer memorandumlar kapsamında yapılan denetimler, deniz ticareti açısından standart üstü gemiler için önemli kolaylıklar sağlarken, Türk gemileri 2008’den bu yana Paris MoU’nun en yüksek performans gösteren gemiler listesinde yer almayı başarıyor.
Denetimler Kararlılıkla Devam Edecek
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, deniz emniyetinden ödün vermeden denizcilik sektöründen en yüksek oranda kazanç elde etmek ve Türkiye’nin refah seviyesini artırmak için yeni stratejiler ve yatırımlarla çalışmaya devam ediyor. Risk oluşturan gemilere yönelik başlatılan yoğunlaştırılmış liman devleti denetimleri, mevzuat altyapısı güçlendirilerek Liman Devleti Denetimi Uygulama Yönetmeliği kapsamına alındı. 2025 yılında Akdeniz MoU’da yapılan denetimlerin yüzde 42,7’si, Karadeniz MoU’da ise yüzde 11,1’i Türkiye limanlarında gerçekleştirildi. Bu uygulamalarla standart altı gemilerin denizlerde seyir, can, mal ve çevre emniyetini riske atmasının önüne geçilmesi hedefleniyor. Bakan Uraloğlu, denetimlerin kararlılıkla sürdürüleceğini bir kez daha vurguladı.