Çağrı Bey Gemisi Somali Yolunda: Türkiye Enerji Filosu Güçleniyor
Türkiye'nin en yeni derin deniz sondaj gemisi Çağrı Bey, nisan ayında Somali açıklarındaki 'Curad-1' kuyusunda sondaj faaliyetlerine başlamak üzere Cebelitarık ve Ümit Burnu üzerinden Mogadişu'ya doğru yola çıktı. Bu gelişme, Türkiye'nin enerji arama filosunu dünyanın en büyük dördüncülüğüne taşıyor.
Türkiye’nin enerji alanındaki atılımları hız kesmeden devam ediyor. En yeni derin deniz sondaj gemisi Çağrı Bey, nisan ayında Somali’deki ilk derin deniz sondajı için kritik bir yolculuğa başladı. Gemi, Somali açıklarındaki ‘Curad-1’ adı verilen noktada çalışmalara başlayacak. Bu önemli görev, Türkiye’nin enerji bağımsızlığı yolunda attığı adımlardan biri olarak öne çıkıyor.
Çağrı Bey’den Somali’ye Uzun Yolculuk
Kule yüksekliği nedeniyle Süveyş Kanalı’nı kullanamayacak olan Çağrı Bey sondaj gemisi, yaklaşık 45 günlük bir seyirle Mogadişu’ya ulaşacak. Bu uzun yolculuk, Cebelitarık Boğazı ve Ümit Burnu üzerinden gerçekleştirilecek. Geminin bu stratejik yolculuğunda Deniz Kuvvetleri’ne ait TCG Sancaktar, TCG Gökova ve TCG Bafra gemileri eşlik edecek. Ayrıca, enerji filosunda yer alan Altan, Korkut ve Sancar isimli destek gemileri de operasyonun kesintisiz ve güvenli bir şekilde yürütülmesini sağlayacak.
Türkiye Enerji Filosunda Yeni Dönem
Çağrı Bey ve Yıldırım gibi yeni nesil 7. nesil ultra derin deniz sondaj gemilerinin filoya katılmasıyla Türkiye, dünyanın en büyük 4. deniz arama filosuna sahip ülkesi konumuna yükseldi. 228 metre uzunluğa ve 12 bin metre derinliğe kadar sondaj yapabilme kabiliyetine sahip bu gemiler, Türkiye’nin enerji arama ve üretim kapasitesini önemli ölçüde artıracak. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, 2028 yılına kadar günlük 500 bin varil, ilerleyen yıllarda ise 1 milyon varil petrol ve doğal gaz üretim kapasitesine ulaşmayı hedeflediklerini belirtti.
Stratejik Ortaklıklar ve Yurt Dışı Operasyonlar
Bakan Bayraktar, nisan ayında Somali açıklarında kazılacak ilk kuyuya, Somalice’de yeni doğan ilk bebeklere verilen ‘Curad-1’ isminin verildiğini bildirdi. 2024 yılında imzalanan üretim paylaşım anlaşmalarıyla hukuki zemini oluşturulan projenin artık fiili uygulamaya geçtiğini belirten Bayraktar, bu adımın iki ülke arasındaki stratejik ortaklığın en önemli parçalarından biri olduğunu vurguladı. Türkiye, kendi gemileri ve personeliyle yurt dışında da yoğun bir arama ve keşif dönemine girerken, Pakistan deniz sahalarında sismik çalışmalar yapılacak ve Libya’da İspanyol Repsol ortaklığıyla petrol ve doğal gaz arama hakkı elde edildi. Ayrıca, Exxonmobil, Chevron ve BP gibi dünya devleriyle stratejik anlaşmalar imzalanırken, önümüzdeki hafta bir başka uluslararası şirketle daha yurt dışı deniz sahaları için ortaklık anlaşması imzalanması planlanıyor.
Yıldırım Gemisi Karadeniz’de Göreve Hazır
Türkiye’nin sondaj filosuna eklenen bir diğer önemli gemi olan Yıldırım‘ın da operasyonel hazırlıklarının tamamlandığı açıklandı. 26 Ocak’ta boğazları geçerek Filyos Limanı’na ulaşan Yıldırım sondaj gemisinin, nisan ayı içerisinde Karadeniz’deki arama ve üretim faaliyetlerine başlaması planlanıyor. Bu gemi de Çağrı Bey ile aynı özelliklere sahip ve Türkiye’nin enerji keşiflerine önemli katkı sağlayacak.