Boğazlar Dijitalleşiyor: Gemiler Artık Anlık Takipte!
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 'Denizciliğin İnterneti Projesi' ve NAVDAT Projesi ile Türkiye'nin deniz haberleşme ve izleme altyapısının güçlendirildiğini duyurdu. Bu projelerle İstanbul ve Çanakkale Boğazları başta olmak üzere kritik suyollarında gemi takibi ve güvenliği en üst seviyeye taşınıyor.
Türkiye’nin denizcilik alanındaki dijital dönüşümü hız kesmeden devam ediyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından hayata geçirilecek olan ve büyük önem taşıyan iki kritik projeyi duyurdu: “Denizciliğin İnterneti Projesi” ve NAVDAT Projesi. Bu yenilikçi adımlarla birlikte, Türkiye’nin denizlerdeki haberleşme ve izleme altyapısı önemli ölçüde güçlendirilecek. Bakan Uraloğlu, özellikle Türk Boğazları gibi stratejik öneme sahip suyollarında dijitalleşmenin ileri seviyelere taşınacağını vurguladı.
Boğazlarda Dijital Gözlem Devri Başlıyor
“Denizciliğin İnterneti Projesi” kapsamında, Türk Boğazları’nda seyir halinde olan gemilerin güvenliğini ve seyir emniyetini artırmaya yönelik bir dizi yenilikçi çözüm sunulacak. Projenin temel amacı, geleneksel fener ve şamandıra sistemlerinin dijital olarak izlenmesi, deniz ekosistemini tehdit eden unsurların erken tespit edilmesi ve gemilerin anlık olarak takip edilmesi için kapsamlı bir dijital platform oluşturmak. Bu platform, mevcut haberleşme altyapısına yedek olacak şekilde tasarlanmış uzak menzil haberleşme sistemleriyle desteklenerek veri iletişiminin kesintisizliği garanti altına alınacak. Boğazların stratejik noktalarına yerleştirilecek yüzer seyir yardımcıları ve fener kulesi gibi yapılar, hidrografik, meteorolojik verileri ve gemilerin seyir bilgilerini anlık olarak toplayıp analiz edebilecek. Bu sayede, gemi trafiği yönetim hizmetleri daha etkin sunulacak, kritik suyollarında güvenli seyrüsefer kolaylaşacak ve olası acil durum müdahaleleri çok daha hızlı ve etkili bir şekilde gerçekleştirilebilecek.
Gemiler 7/24 Anlık Takipte Olacak
Bakan Uraloğlu, proje ile gemi trafiğinin yönetiminin dijital ortamda çok daha etkin hale geleceğini belirtti. “Denizciliğin İnterneti Projesi ile gemi trafiği yönetimini dijital ortamda daha etkin hale getireceğiz. Kritik su yollarımızda seyir süreçlerini daha yakından takip ederek operasyonel kabiliyetimizi artıracağız,” diyen Uraloğlu, bu sayede operasyonel kabiliyetin de önemli ölçüde yükseleceğinin altını çizdi.
NAVDAT ile Haberleşme Hızı Katlanacak
Diğer yandan, NAVDAT Projesi ile deniz haberleşme sistemlerinde önemli bir modernizasyon süreci başlatılıyor. İstanbul’da kurulacak olan NAVDAT alıcı ve verici istasyonları sayesinde, gemilere 7 gün 24 saat kesintisiz bir haberleşme hizmeti sunulacak. Bu gelişmiş sistem, gemilere grafik, metin ve multimedya içeriklerinin çok daha hızlı bir şekilde iletilmesini sağlayacak. Mevcut sistemlere kıyasla çok daha yüksek bir veri aktarım kapasitesi sunan NAVDAT, gemi ve kıyı istasyonları arasındaki iletişimi güçlendirerek denizcilik operasyonlarının etkinliğini artıracak. Ayrıca, deniz kazalarının önlenmesi amacıyla daha hızlı uyarı sistemleri devreye girecek ve uluslararası standartlara uyumlu, sürdürülebilir ve ekonomik bir altyapı oluşturulacak. Bu projelerle Türkiye’nin deniz haberleşme altyapısı daha modern, daha güçlü ve uluslararası standartlara tam uyumlu hale gelecek.
Bakan Uraloğlu, hayata geçirilen bu projelerin Türkiye’nin denizcilik vizyonuna önemli katkılar sağlayacağını ve denizcilikteki dijital dönüşümün kararlılıkla sürdürüleceğini sözlerine ekledi.